14. Internationaler Klinischer Workshop

K17_Pre-Congress-Workshop_Teaching-Day

October 19, 2017, Alpbach, Tirol, Austria

Wir freuen uns, auch heuer – wie seit unserem Kongress Essstörungen 2004 – einen ganztägigen Workshop mit führenden internationalen ExpertInnen anzukündigen. Unser Teaching Day hat eine klinisch-therapeutische Ausrichtung und ist für in der Praxis oder Forschung tätige KollegInnen gedacht, um ihre klinische Fertigkeiten zu fördern und ihren theoretischen Hintergrund zu erweitern.
Bereits zum fünften Mal ist dieser Teaching Day nicht nur für ExpertInnen aus Klinik und Forschung, sondern auch für Betroffene und Angehörige zugänglich. Damit ziehen wir mit dem Kongress gleich, der seit dem ersten Kongress 1991 auch für Betroffene und Angehörige zugänglich ist. Wir denken, dass die Zeit reif ist für diesen Schritt, um ein Zeichen zu setzen für die Unterstützung der Rechte der PatientInnen und Angehörigen und
alle Formen des Paternalismus in der medizinischen und psychosozialen Versorgung zu bekämpfen.
Prof. (FH) Mag. Dr. Karin Waldherr, Wiener Neustadt
Univ.-Prof. Dr. Günther Rathner, Innsbruck
Wissenschaftliche Leiter Kongress Essstörungen 2017

PROGRAM

1. Niva Piran, University of Toronto (Canada)

Adolescent Girls’ Body Experience: A Drop with No Return?

Abstract
Research suggests that, unlike among boys, the drop in body esteem found in girls during early puberty is never fully reversed, leading to a life long gender gap in body esteem. Early puberty is an important phase of development, as it comprises girls’ first encounter with living in women’s bodies. The workshop aims to describe the multiple facets of change to girls’ body experiences during adolescence, beyond the drop in body esteem. Further, the workshop will address the complex social processes that relate to the changes in adolescent girls’ body experiences. In particular, the workshop will focus on protective social factors and ways to utilize them to facilitate a positive transition during adolescence. Workshop participants’ own reflections will be invited to deepen the discussion and to consider the different social factors that operate in varied social contexts.
Keywords: Embodiment, Body Esteem, Objectification, Adolescence, Qualitative
References:
Piran, N., McVey, G.L., & Levine, M.P. (2014). Eating disorders in adolescence. In T. P. Gullotta & M. Bloom (Eds.), The encyclopedia of primary prevention and health promotion (2nd edition, Vol. 3, pp. 1134-1147). New York: SpringerPiran, N. (2013). Prevention of eating disorders in children: The role of the counselor. In L. Choate (Ed.), Eating disorders and obesity: A counselor’s guide to treatment and prevention (pp. 201-220). Alexandra, Virginia: American Counseling Association Press.Bucchianeri, M.M., Eisenberg, M.E., Wall, M.M., Piran, N., Neumark-Sztainer, D

(2014). Multiple Types of Harassment: Associations with Emotional Well-being and Unhealthy Behaviors in Adolescents.

Journal of Adolescent Health. 54 (6), 724-729. DOI: 10.1016/j.jadolhealth.2013.10.205.

Contact Information:

Professor Niva Piran, Ph.D.
Dept. Applied Psychology and Human Development
Ontario Institute for Studies and Education/OISE
Universityof Toronto
252 Bloor Street West
Toronto, On M5S1V6
Canada
niva.piran@utoronto.ca

 

2. Niva Piran, University of Toronto (Canada)
Older Women and their Bodies: Positive Possibilities

Abstract
While some research suggests a decline in older women’s body esteem, other research points at a shift in older women’s body experience involving a greater focus on the appreciation of health and on body functioning. The workshop will examine the different dimensions of experience older women share when describing their body experiences and the importance of being attuned to these different dimensions. Further, the workshop will discuss with participants the ways in which social factors shape the different body journeys of older women. The workshop will also focus on possibilities that open for older women to live in their bodies positively. Participants’ experiences and reflections will be invaluable in broadening the discussion and examining implications to health promotion.
Keywords: Embodiment, Body journey, Self care, Older women, Qualitative
References:
Piran, N. (2016). Embodied paths in aging: Body journeys towards enhanced agency and self-attunement.

Women & Therapy. 39, 186-201. DOI: 10.1080/02703149.2016.1116853Liechty, T. (2012). “Yes, I worry about my weight… but for the most part I’m content with my body”:

Older women’s body dissatisfaction alongside contentment. Journal of Women & Aging, 24, 70-88. DOI: 10.1080/08952841.2012.638873Jankowski, G.S., Diedrichs, P.C., Williamson, H., Christopher, G., & Harcourt, D.  (2016). Looking age-appropriate while growing old gracefully:

A qualitative study of ageing and body image among older adults. Journal of Health         Psychology, 21 (4), 550-561. DOI: 10.1177/1359105314531468

Contact Information:

Professor Niva Piran, Ph.D.
Dept. Applied Psychology and Human Development
Ontario Institute for Studies and Education/OISE
Universityof Toronto
252 Bloor Street West
Toronto, On M5S1V6
Canada
niva.piran@utoronto.ca

 

3. Hans W. Hoek, University Medical Center Groningen (The Netherlands)

How to use the DSM-5 in daily practice

Abstract
This workshop provides a general overview of the basics and the metastructure of the DSM-5 and a more detailed discussion of the rationale for the changes in the feeding and eating disorder category in DSM-5 compared to DSM-IV. Throughout the DSM-5 the influence of development, gender and culture on the presentation of psychiatric disorders has been given more weight than any previous edition of the DSM. The DSM-5 has eliminated the prior DSM multiaxial system and the chapter “Disorders Usually First Diagnosed During Infancy, Childhood or Adolescence”, which included feeding disorders. As a result of the lifetime approach of DSM-5, the two separate categories are integrated into a single category “Feeding and Eating Disorders”. The session will consist of an interactive introduction of the DSM-5 in general and then focus on the Feeding and Eating Disorder category by one of the DSM-5 Work Group Eating Disorders members. After the introduction some cases with an eating disorder will be discussed and classified according to the DSM-5 criteria by the participants.

Contact Information:

Hans W. Hoek, MD PhD
Parnassia Psychiatric Institute
Kiwistraat 43, 2552 DH  The Hague, NL
Phone: +31 (0)88 35703 34
w.hoek@parnassia.nl

4. Ursula Bailer, Medizinische Universität Wien (Austria)
Neuroimaging bei Essstörungen – die Relevanz der Neurobiologie für Patienten und Therapeuten

 Abstract:

Im Laufe der letzten 15 Jahre hat die Forschung im Bereich des Neuroimaging auch bei Essstörungen deutlich zugenommen. Ergebnisse aus volumetrischen Untersuchungen bei Anorexia nervosa und Bulimia nervosa zeigten Volumensveränderungen in Gehirnregionen, die in der Regulation von Nahrungsaufnahme und Selbstwahrnehmung eine wichtige Rolle spielen. Die Integrität der weissen Substanz in limbischen Schaltkreisen, welche eine Rolle bei der Nahrungsaufnahme aber auch bei der Emotionsverarbeitung haben, scheint reduziert zu sein. Ergebnisse der funktionellen Magnetresonanztomographie (fMRT) zeigen eine Beteiligung  von Regelkreisen des Belohnungssystems in der Wahrnehmung von Nahrungsstimuli. Hier ist insbesondere die Beteiligung der Inselregion und des Striatums zu nennen, welche zu übermässigem Essen bzw. auf der anderen Seite zum restriktiven Essen beitragen könnten.

Im Rahmen des Vortrags werden mögliche klinische Implikationen dieser bildgebenden Verfahren beleuchtet und daraus ableitbare mögliche therapeutische Interventionen diskutiert. Hierzu zählen nichtinvasive Verfahren, wie realtime fMRI oder EEG neurofeedback, repetitive transkranielle Magnetstimulation, oder auch invasive Verfahren wie die tiefe Hirnstimulation. Ebenfalls werden psychologische Therapieformen, die gezielt auf Gehirnvorgänge abzielen, in ihrer klinischen Anwendbarkeit bei Essstörungen diskutiert. Praktische Anwendbarkeit und ethische Aspekte der einzelnen Interventionen werden diskutiert.

Keywords: Neurobiologie, neuroimaging, funktionelle Magnetresonanztomographie, tiefe Hirnstimulation

Contact Information:

Univ.‐Prof.in Dr.in med. Ursula Bailer, FAED
Univ.‐Klinik für Psychiatrie & Psychotherapie, Med Uni Wien

ubailer@ucsd.edu

 

Anmeldung
Die Teilnahme an diesem Teaching Day ist KongressteilnehmerInnen vorbehalten und nicht in der Kongressgebühr inkludiert. Bitte
nutzen Sie das Kongressanmeldeformular.
TeilnehmerInnenzahl:
begrenzt auf 35 TeilnehmerInnen, Anmeldungen werden in der Reihenfolge des Einlangens berücksichtigt. Es können auch einzelne
Workshops des Teaching Days gebucht werden; Anmeldungen für den gesamten Teaching Day werden aber vorgezogen. Ihre Anmeldung wird gültig mit dem Einlangen der Workshopgebühr und der Kongressgebühr und erst dann bestätigt.
Sprache:
wie oben angeführt; es gibt keine Übersetzung.
Materialien:
Die TeilnehmerInnen erhalten Handouts und eine Teilnahmebestätigung (8 Ausbildungseinheiten).
Zeit:
Donnerstag, 19. Oktober 2017
WS 1: 09.00-10.30
WS 2: 11.00-12.30
WS 3: 14.00-15.30
WS 4: 16.00-17.30
Ort:
Congress Centrum Alpbach, Saal Popper, Alpbach, Österreich
Kosten:
siehe Kongressanmeldeformular